teaterkritik - kulturproduktion

Avignonfestivalen 2016 – Ivo van Hove, Maëlle Poésy, Bérangère Vantusso m fl

Den sjuttionde teaterfestivalen i Avignon är i full gång. Under tre varma juliveckor närmast explod…
Kategori: teaterkritik-europa

Våld på teaterscenen – Kane, Pinter, Garcia m fl

Den här våren har den brittiska dramatikern Sarah Kane för första gången spelats på National Theatr…
Kategori: teaterkritik-europa

Operafestivalen i Aix-en-Provence 2016 – Katie Mitchell, Krzysztof Warlikowski och Moneim Adwan

Årets internationella operafestival i franska Aix-en-Provence har gått under devisen ”Verkligheter,…
Kategori: teaterkritik-europa

The Forbidden Zone – av Katie Mitchell, Schaubühne gästspel Göteborg

Den brittiska regissören Katie Mitchell hyllas med rätta som en av Europas absolut ledande scenkons…
Kategori: teaterkritik-europa

Phèdre(s) – av Krzysztof Warlikowski, Odéon, Paris

Scenkonstverket Phèdre(s) är som en lång meditation kring upprepade vrål av passion: ”Je brûle!” …
Kategori: teaterkritik-europa

Tartuffe – Luc Bondys farväl till teatern, Odéon Paris

Kort före julen 2015 kom det sorgliga budet att chefen för Odéon-Théâtre de l’Europe, den blott 67-…
Kategori: teaterkritik-europa

The Winter's Tale – Shakespeare i regi av Declan Donnellan, Cheek by Jowl

Den brittiske regissören Declan Donnellan har de senaste 25-30 åren gjort en rad anmärkningsvärda u…
Kategori: teaterkritik-europa

Ruhrtriennalen 2015 – mångdimensionell scenkonst av Warlikowski, Ivo van Hove och Johan Simons

Ruhrområdet har på senare år genomgått spektakulära förvandlingar. Den en gång så tungt produktiva …
Kategori: teaterkritik-europa

Fransk scenkonst om döden – Julie Deliquet/ In Vitro och Mohamed El Khatib

Vid en kistläggning enligt muslimsk ritual placerar man alltid den döda lite på sniskan. Detta för …
Kategori: teaterkritik-europa

Paris hösten 2014 - mångtydig scenkonst med dokumentära och poetiska uttryck

En fransk teaterkritiker konstaterade nyligen roat att det har blivit påfallande vanligt med kontor…
Kategori: teaterkritik-europa