teaterkritik - kulturproduktion

Scenkonstens språk essä (6) – litteratur i scenens nu

Theresa Benér publicerade under våren/sommaren 2017 en längre essä kallad Scenkonstens språk i nätt…
Kategori: teaterkritik-europa

Avignonfestivalen 2017 – sinnlig scenkonst från hela världen

Teater, det är en biljett i första klass till dödsriket – men det är en returbiljett. Så defin…
Kategori: teaterkritik-europa

Scenkonstens språk essä (5) – Krzysztof Warlikowskis Francuzi

Krzysztof Warlikowski har framhållit att det är ett slags trans att läsa Proust. Som åskådare till …
Kategori: teaterkritik-europa

Anatomy of a Suicide – av Alice Birch, regi Katie Mitchell, Royal Court Theatre

Det finns många som går runt och känner rädsla för att ha ärvt en benägenhet att begå självmord. Om…
Kategori: teaterkritik-europa

Scenkonstens språk essä (4) – Francuzi, en proustiansk installation av Krzysztof Warlikowski

Enligt den polske regissören och scenauteuren Krzysztof Warlikowski (född 1962) är det absolut omöj…
Kategori: teaterkritik-europa

The Blind Poet – Jan Lauwers och Needcompany

Det var en strålande idé av danska scenkonstfestivalen CPH Stage att öppna årets upplaga med The B…
Kategori: teaterkritik-europa

Internationell politisk teater – efter FIND 2017, Schaubühne Berlin

Politisk teater har för närvarande något av en högkonjunktur på internationella scener. I ett globa…
Kategori: teaterkritik-europa

Scenkonstens språk (3) – Katie Mitchells The Forbidden Zone

När den brittiska regissören Katie Mitchell (född 1964) fick i uppdrag av tyska Schaubühne att skap…
Kategori: teaterkritik-europa

Wycinka Holzfällen – Thomas Bernhard i regi av Krystian Lupa

Ett av de utmärkande dragen för den polske regissören Krystian Lupas lågmälda och meditativa teater…
Kategori: teaterkritik-europa

Hamlet – regi Robert Icke, Almeida Theatre, London

Outsäglig sorg och därmed förknippad sömnlöshet härjar den Hamlet som Andrew Scott just nu gestalta…
Kategori: teaterkritik-europa