Scenkonstens språk essä (6) – litteratur i scenens nu
Theresa Benér publicerade under våren/sommaren 2017 en längre essä kallad Scenkonstens språk i nätt…Kategori: teaterkritik-europa
Avignonfestivalen 2017 – sinnlig scenkonst från hela världen
Teater, det är en biljett i första klass till dödsriket – men det är en returbiljett. Så defin…Kategori: teaterkritik-europa
Scenkonstens språk essä (5) – Krzysztof Warlikowskis Francuzi
Krzysztof Warlikowski har framhållit att det är ett slags trans att läsa Proust. Som åskådare till …Kategori: teaterkritik-europa
Anatomy of a Suicide – av Alice Birch, regi Katie Mitchell, Royal Court Theatre
Det finns många som går runt och känner rädsla för att ha ärvt en benägenhet att begå självmord. Om…Kategori: teaterkritik-europa
Scenkonstens språk essä (4) – Francuzi, en proustiansk installation av Krzysztof Warlikowski
Enligt den polske regissören och scenauteuren Krzysztof Warlikowski (född 1962) är det absolut omöj…Kategori: teaterkritik-europa
The Blind Poet – Jan Lauwers och Needcompany
Det var en strålande idé av danska scenkonstfestivalen CPH Stage att öppna årets upplaga med The B…Kategori: teaterkritik-europa
Internationell politisk teater – efter FIND 2017, Schaubühne Berlin
Politisk teater har för närvarande något av en högkonjunktur på internationella scener. I ett globa…Kategori: teaterkritik-europa
Scenkonstens språk (3) – Katie Mitchells The Forbidden Zone
När den brittiska regissören Katie Mitchell (född 1964) fick i uppdrag av tyska Schaubühne att skap…Kategori: teaterkritik-europa
Wycinka Holzfällen – Thomas Bernhard i regi av Krystian Lupa
Ett av de utmärkande dragen för den polske regissören Krystian Lupas lågmälda och meditativa teater…Kategori: teaterkritik-europa
Hamlet – regi Robert Icke, Almeida Theatre, London
Outsäglig sorg och därmed förknippad sömnlöshet härjar den Hamlet som Andrew Scott just nu gestalta…Kategori: teaterkritik-europa