teaterkritik - kulturproduktion

Romeo och Julia – regi av Peter Oskarson, Helsingborgs stadsteater

Mitt i den högspända scen där 14-åriga Julia söker sin pappas stöd för att slippa tvångsgifte med d…
Kategori: teaterkritik-sverige

Det svarta vattnet – Roland Schimmelpfennig, Malmö stadsteater

Efter Malmö stadsteaters stilsäkert genomförda Sverigepremiär på tyske Roland Schimmelpfennigs Det…
Kategori: teaterkritik-sverige

Spelman på taket – Stein/Bock, regi Orpha Phelan, Malmö Opera

Traditsye – detta expressivt mättade ord från yiddisch uttalas som en besvärjelse genom hela den k…
Kategori: teaterkritik-sverige

Aniara – av Blomdahl, Lindegren, Martinson, Malmö Opera

Den dystopiska världsbilden i svenska rymdoperan Aniara aktualiseras av vår tids klimathot. There…
Kategori: teaterkritik-sverige

Movements – Cirkus Cirkör och Malmö stadsteater

Utsökt scenpoesi överträffar politiska pekpinnar i Cirkus Cirkörs nya Movements . Theresa Benér se…
Kategori: teaterkritik-sverige

Ett dockhem – Ibsen i regi av Viktor Tjerneld, Helsingborgs stadsteater

Att älska är att agera. Att hylla och bekräfta ett delat nu genom att agera med den älskade. Köpa s…
Kategori: teaterkritik-sverige

Döden säger nej – opera av Viktor Ullmann och Peter Kien, Operaverkstan

Det finns flera skäl att bli pladask förälskad i Maria Sundqvists uppsättning Döden säger nej på …
Kategori: teaterkritik-sverige

Svek – av Harold Pinter, Malmö stadsteater

Det är en ovanlig Pinteruppsättning Malmö stadsteater spelar just nu. Dels är pjäsen Svek dramatu…
Kategori: teaterkritik-sverige

Glädjen, eller småprat i svartvitt – av Charlotte Engelkes och Sophie Holgersson

Charlotte Engelkes sprider mycken glädje i svenskt teaterliv. Med sina egensinniga kollage går hon …
Kategori: teaterkritik-sverige

Livläkarens besök – av PO Enquist, Malmö stadsteater

Geheimekabinettsminister. Denna post inrättades speciellt för den ”galne” kung Christian VIIs tyske…
Kategori: teaterkritik-sverige