teaterkritik - kulturproduktion

Mitt unga idiotiska hjärta – av Anja Hilling, regi Melanie Mederlind

Samtida tyskspråkig dramatik har under 2000-talet fått en alltmer betydande plats på europeiska sce…
Kategori: teaterkritik-sverige

Malmö for the fittest – av Cristina Gottfridsson, Malmö stadsteater

Urbana survivalister samlas på fritiden i parker för att träna överlevnad utifrån tänkbara scenario…
Kategori: teaterkritik-sverige

Cleveland – av Annika Nyman, Teater Mutation

Teater Mutations nya uppsättning kan ses som en skildring av Clevelanddramat, där tre flickor/kvinn…
Kategori: teaterkritik-sverige

Anna Pettersson sätter upp Moilères Misantropen – med omvända könsroller

Redan i första anslaget etablerar Anna Pettersson sin läsning av karaktärskomedin Misantropen : Ce…
Kategori: teaterkritik-sverige

Vitt rum med röda flätor och sol – av Lucas Svensson och Dorte Olesen

Barnboksillustratören Ingrid Vang Nyman (1916-59) har länge överskuggats av Astrid Lindgren, trots …
Kategori: teaterkritik-sverige

Hamlet - regi Anu Saari, Helsingborgs stadsteater

Finska Anu Saari är inte bara regissör med mångårig erfarenhet från teatrar i Finland, Tyskland och…
Kategori: teaterkritik-sverige

Love and Information – av Caryl Churchill, Malmö stadsteater

Den brittiska dramatikern Caryl Churchill (född 1938) har på 2000-talet alltmer fokuserat hur vi i …
Kategori: teaterkritik-sverige

Edward Tulanes fantastiska resa – Thales Teater och Collectif Masque

I Edward Tulanes fantastiska resa möter Boel Larsson och Thales Teater det konstnärliga universum…
Kategori: teaterkritik-sverige

Arrival Cities: Malmö – av Jörgen Dahlqvist och Kent Olofsson, Teatr Weimar

Mitt i Teatr Weimars nya musikteaterstycke projiceras en video av vilt brinnande bilar över hela fo…
Kategori: teaterkritik-sverige

Nora av Elfriede Jelinek – regi Anna Bergmann, Malmö stadsteater

En av de särskilda utmaningarna för regissörer av Ibsens Ett dockhem är att ta ställning till slu…
Kategori: teaterkritik-sverige