Mitt unga idiotiska hjärta – av Anja Hilling, regi Melanie Mederlind
Samtida tyskspråkig dramatik har under 2000-talet fått en alltmer betydande plats på europeiska sce…Kategori: teaterkritik-sverige
Malmö for the fittest – av Cristina Gottfridsson, Malmö stadsteater
Urbana survivalister samlas på fritiden i parker för att träna överlevnad utifrån tänkbara scenario…Kategori: teaterkritik-sverige
Cleveland – av Annika Nyman, Teater Mutation
Teater Mutations nya uppsättning kan ses som en skildring av Clevelanddramat, där tre flickor/kvinn…Kategori: teaterkritik-sverige
Anna Pettersson sätter upp Moilères Misantropen – med omvända könsroller
Redan i första anslaget etablerar Anna Pettersson sin läsning av karaktärskomedin Misantropen : Ce…Kategori: teaterkritik-sverige
Vitt rum med röda flätor och sol – av Lucas Svensson och Dorte Olesen
Barnboksillustratören Ingrid Vang Nyman (1916-59) har länge överskuggats av Astrid Lindgren, trots …Kategori: teaterkritik-sverige
Hamlet - regi Anu Saari, Helsingborgs stadsteater
Finska Anu Saari är inte bara regissör med mångårig erfarenhet från teatrar i Finland, Tyskland och…Kategori: teaterkritik-sverige
Love and Information – av Caryl Churchill, Malmö stadsteater
Den brittiska dramatikern Caryl Churchill (född 1938) har på 2000-talet alltmer fokuserat hur vi i …Kategori: teaterkritik-sverige
Edward Tulanes fantastiska resa – Thales Teater och Collectif Masque
I Edward Tulanes fantastiska resa möter Boel Larsson och Thales Teater det konstnärliga universum…Kategori: teaterkritik-sverige
Arrival Cities: Malmö – av Jörgen Dahlqvist och Kent Olofsson, Teatr Weimar
Mitt i Teatr Weimars nya musikteaterstycke projiceras en video av vilt brinnande bilar över hela fo…Kategori: teaterkritik-sverige
Nora av Elfriede Jelinek – regi Anna Bergmann, Malmö stadsteater
En av de särskilda utmaningarna för regissörer av Ibsens Ett dockhem är att ta ställning till slu…Kategori: teaterkritik-sverige