Teater Terrier: Best of Dallas
Med viss iver har Teater Terrier inför ett gästspel i Finland förmedlat hur deras nya och sista uppsättning Best of Dallas utlöst skandal och upprörd kritik efter premiären i Malmö. I reklamer ser man tre killar som utanpå jeansen är iförda höftbälten med erigerade lösdildos och stora, groteska lösrumpor med rödknullade stjärthål. Best of Dallas är något så ovanligt som barnförbjuden teater (tillåten från 18 år) och ryktena antyder något om bögporr och homoerotiska fantasier på scen.
På tv-skärmar visas i tur och ordning fem scener ur Dallas. Samma scener spelas sedan in live med Jakob Öhrman som pappa Jock, Elmer Bäck som JR och Rasmus Slätis som bastarden Ray Krebbs. De visas simultant på monitorerna. Men i Terriers studio får vi enbart en oidipal, kompromisslöst sexualiserad undertext. De utvalda scenerna handlar om manlig hierarki, inom familjen och företaget. Patriarken Jock skjuter fram sin fallos, juckar med allt och masturberar demonstrativt fram sitt övertag. Rays pigga lem visar också starka begär efter makt och identitet, men motsägs hos den pojkblonde Rasmus Slätis av social rädsla och Rays diffusa uppfattning om vilket objekt han egentligen vill erövra. JR sitter i rullstol med skrumpen dildo, tillfälligt drabbad av den symboliska kastrering de alla fruktar.
De tre skådespelarna går med beundransvärt saklig precision in i de komisk-groteska scener som Carlsson-Öhrn har iscensatt. Trots att de utagerar stundtals pornografiska, analerotiska och incestuösa sexscener, där dialogen ofta grymtas fram, tappar man aldrig målsättningen att utforska identitetsskapande strukturer och bryta ner tv-klichéernas obscena polityr. I denna förvridna, artificiella belysning är det paradoxalt nog den populära originalserien som framstår som mest lössläppt vulgär.
Best of Dallas är den sista produktionen från Teater Terrier, som efter sju framgångsrika år upphör. Den konstnärlige ledaren Anders Carlsson fortsätter utforska teaterns möjligheter i nya samarbeten med både bildkonstnärer och internationella scenkonstnärer. Om Best of Dallas får slå an tonen kan vi förvänta oss allt annat än angenäma föreställningar men i gengäld få teater som kreativt utmanar våra falska självbilder och bortträngda konflikter.
Publicerad SvD december 2007
Läs mer om Teater Terrier/Institutet här:
-
We Love Africa (and Africa Loves Us) – Institutet/Nya Rampen & Markus Öhrn >>>
-
Woman – Institutet/Ballhaus Ost >>>
- Institutet: Romarrikets uppgång och fall 1/2 >>>
- Institutet: Romarrikets uppgång och fall 2/2 >>>
- Lilith Performance Studio och Institutet - Malmös rum för nyskapande scenkonst >>>