teaterkritik - kulturproduktion

På gränsen – kvinnor på scen och i livet, av Anna Pettersson

2016-12/emp-p-gr-nsen-press-0745.jpg

Det har varit de starka kvinnornas år på Malmö stadsteater. I våras en originell Jane Eyre och ett feministiskt collage av Liv Strömquist och Ada Berger, i höst Fassbinders kvinnomelodram om Petra von Kant. Nu avrundar hyllade regissören Anna Pettersson denna svit med en humorshow om och med kvinnor, På gränsen.

Det är inte som hos Almodóvar fråga om kvinnor på gränsen till nervsammanbrott – snarare en studie i var gränsen går för den goda smaken i kvinnors beteende på scen. Är det roligt att dricka mensblod ur svullna tamponger? Kan kvinnor i rampljuset klia sig i skrevet och peta i näsan? Hur detaljerat kan man i väninnors lag bre ut sig om moderkaka och sprucket underliv i samband med förlossning?

I rappa växlingar mellan standupnummer, sketcher, sång och inspelade videoepisoder tar sig ensemblen – Evamaria Björk och Annika Kofoed från samproducerande Helsingborgs stadsteater samt Cecilia Lindqvist och Susanne Karlsson från Malmö – runt i kvinnors världar och stereotyper.

De är på gym i färgglada dräkter, utövar mindfulness och delar med sig av goda råd för att vara perfekt älskarinna, yrkeskvinna, mor och vän. I ett återkommande videoinslag kallat ”Kvinnorna som inte minns Bergman” sitter de i tv-fåtöljer och försöker förgäves erinra sig arbetet med någon Bergman, i ett sarkastiskt uppror mot manligt geni.

De fyra hjältinnorna är också roliga i ett nummer som svartklädda proggrockare med gitarr, där de öser ur sig låtar späckade med banala klyschor om kvinnor och möts i det manligt självgoda omkvädet ”I min ensamhet!”. Ibland biter det till, som när Cecilia Lindqvist vänder på könen och hånar våldtagna mäns klädsel – alla vet väl att en slips väcker en kvinnas ostyriga attraktion och aggression!

Det handlar alltså mycket om hur kvinnor förväntas vara och vad de ska stå ut att höra av plattityder om sig själva. Visst är detta underhållande, ungefär som humorprogram i svensk tv, men Anna Petterssons budskap är också tämligen ofarligt och normenligt. Hon har visat betydligt mer feministisk skärpa i sina tolkningar av Strindberg, Ibsen och Molière, där det finns ett starkare material att ta spjärn emot.

Mest inspirerande här är de fyra skådespelarnas muntert uppkäftiga energi och de dynamiska klippen mellan liveteater och videoscener, skapade av Henrik Koelman och Anders Jacobsson. ”På gränsen” kan avnjutas som en lättsmält smällkaramell.

På gränsen

Malmö stadsteater, Intiman

Text, regi och scenografi: Anna Pettersson

Video: Henrik Koelman och Anders Jacobsson. Medv: Evamaria Björk, Susanne Karlsson, Annika Kofoed och Cecilia Lindqvist

Foton, På Gränsen, Malmö stadsteater, Emmalisa Pauly

Publicerad SvD 5/12 2016