Institutet: Romarrikets uppgång och fall 1/2
Framgångsrika Teater Terrier har gått i graven och i dess ställe uppstår Institutet. Den nya produktionsgruppen drivs av den enda kvarvarande Terriergrundaren Anders Carlsson, i kreativt samarbete med dramatikern Ludvig Uhlbors. Institutets första projekt vidareför det samarbete som Carlsson/Uhlbors påbörjade på Terrier 2006 med Den sista människans resa gjord obrukbar, där de teatralt försöker genomlysa de förment ruttna fundament som hela vår civilisation vilar på. Då handlade det om den västerländska människans politiska och religiösa trossystem, som skildrades i former av maktmissbruk, förtryck och antihumanism.
Teaterframställningen är inbakad i en klubbkväll, så att tre 30-minutersavsnitt är infogade mellan timslånga pauser där alla umgås. Stämningen är god, publiken mest ung. I ett inre rum har en S/M-studio byggts upp, där en vänlig ung kvinna i full S/M-utstyrsel visar upp nitkoppel, piskor och bondageapparater samt villigt svarar på våra frågor om rollspel, rädsla och smärta som kan vara förknippade med sexualiteten.
Efter de utdragna pauserna tillspetsas grymheterna på scen medan en alltmer vinförfriskad del av publiken flabbar förtjust. En blond ung man bredvid mig har lite svårt att sitta upprätt men säger längtansfullt att han vill se mer våld. Romulus och Remus, det är ju grejer det.
För egen del drar jag hemåt vid midnatt, oinspirerad, och känner mig varken klokare på Romarriket, Institutet eller min egen avsky för ritualiserat våld.
Romarriket föds i blod. Institutet, Malmö. Text: Ludvig Uhlbors. Regi: Anders Carlsson. Scenbild, kostym: Maria Stiernborg. Medv: Åsa Widéen, Andreas Nilsson, Malin Buska, Matti Raita, Anders Carlsson m fl
Publicerad i SvD februari 2008
Läs mer om Institutets Romarrikets uppgång och fall:
- Romarrikets uppgång och fall 2/2: Allting går under - civilisationens död
- Nyskapande scenkonst i Malmö - Institutet, Lilith Performance Studio och Teatr Weimar