teaterkritik - kulturproduktion

Idioterna – efter Lars von Trier, Helsingborgs stadsteater

2018-04/idioterna-malin-arnesson.jpg

Anja Sušas scentolkning av Lars von Triers Idioterna utforskar vår kaotiska samtid, där uttryck för sanning och äkthet dränks i buller. Theresa Benér skriver från Helsingborgs stadsteater.

Med den hyllade filmen Idioterna från 1998 tillämpade Lars von Trier första gången de tio ”kyskhetslöften” han underkastat sig med manifestet Dogme 95. Syftet med Dogme var att frigöra filmskapande från spekulativa effekter, artificiella uttrycksmedel och fasta genrer. Genom att spela med befintligt ljus, ljud och scenografi på en plats skulle man nå fram till en mer omedelbar, oförställd sanning i skildringen.

När teaterregissören Anja Suša nu överför Idioterna till scen utifrån en fri bearbetning av dramaturgen Tom Silkeberg är det för att utforska begrepp som trovärdighet och närvaro. Kan en skådespelare vara ”sann” på teaterscenen? I så fall med vilka medel? Vad är det för sanning vi i publiken förväntar oss och bejakar?

Filmen Idioterna handlar om en grupp välmående unga vuxna som låtsas vara mentalt funktionsnedsatta – spassere, som det heter på originalets populärdanska. I provokativa rollspel utmanar de det borgerliga livets hyckleri och konsensus. Här i scenversionen är det fråga om åtta skådespelare som rotar runt i teaterns verktygslådor för att finna sina egna gränser och uttryck för något de känner är äkta.

Anja Suša kör från första till sista stund ett högt tempo och låter ensemblen testa en rad postmoderna teaterestetiker. Ena stunden agerar de som animerade figurer i dataspel och talar i playback (en stil som kännetecknar tyska regissören Susanne Kennedy), i nästa skapar de delhandlingar och uppbrutna repliker som filmas och liveprojiceras enligt mönster från brittiska Katie Mitchell. Andra gånger citerar de sina rollfigurers repliker i fiktivt dokumentär stil, som brittiska gruppen Forced Entertainment.

De kommenterar von Triers film, diskuterar teaterns sanning med citat från Jean-Luc Godard, återger Franz Kafkas berättelse om apan Röde Petter som agerar människa, lägger in personliga minnen och leker på gränsen mellan autofiktion och rolltolkningar.

Föreställningen är ett brokigt kollage av uppbrott, gyckel, privata vittnesmål och rollspel. Skådespelarna hänger kreativt med i alla tvära kast, även när väggarna i Helga Bumschs scenrum faller ner över dem. Teaterns byggstenar dekonstrueras ständigt och ersätts av andra uttryck, andra förhållningssätt.

Som vanligt hos Anja Suša speglar teatern en kaotisk, förvirrad samtid. En tid där sanning och trovärdighet ofta överröstas av skratt och buller.

Idioterna

Text: Lars von Trier, bearbetning Tom Silkeberg

Regi: Anja Suša

Scenografi, kostym: Helga Bumsch

Medv: Nils Dernevik, Cecilia Borssén, Gustav Berg, Kajsa Ericsson m fl

Helsingborgs stadsteater

Foto, Idioterna, Helsingborgs stadsteater, Malin Arnesson

Publicerad SvD 8/4 2018

Läs mer om Anja Suša:

  • Det löjliga mörkret – av Wolfram Lotz, Helsingborgs stadsteater >>>
  • Vår klass av Tadeusz Slobodzianek – i innovativ regi av Anja Suša >>>