teaterkritik - kulturproduktion

Kahlo – the concert, Charlotte Engelkes på Republique, Köpenhamn

2016-12/kahlo1-per-morten-abrahamsen.jpg

Ge regissören och performern Charlotte Engelkes en konstbok med Frida Kahlos måleri. Stäng in Engelkes med multiartisten Lindy Larsson och låt dem spåna fritt. Samla sex småtokiga musiker som är villiga att ge allt på scen, med såg och mandolin, trummor, strängar, dragspel och klaver. Sist men inte minst – låt alla passera Karin Ørums färgsprakande kostymateljé och måla dem med kraftiga svarta ögonbryn, utan mellanrum.

Resultatet är Kahlo – the concert, ett ystert collage gjort till Köpenhamnsscenen Republique. Det är del i ett projekt där scenkonstnärer inbjudits att göra scenkonst kring bildkonst. Kanadensiska koreografen Marie Chouinard gjorde dans till Henri Michaux, Katrine Wiedemann använde en dansk guldåldermålning till en fantasi om våren.

Charlotte Engelkes, Lindy Larsson och deras band svingar sig runt i olika formationer av den mexikanska konstnären Frida Kahlos liv och bildvärld. Det är en alltigenom burlesk, bullrig och generös föreställning. Alla på scen är Frida: klädda i brokiga, fotsida kjolar, blomsterhattar, korsetter och ortopediska förband.

Engelkes tar fasta på Kahlos olycksdrabbade kropp och gör själv entré på ett slags protesstyltor. Hon dansar med käppar, bygger rum av fyra enorma träkryckor, och gestaltar Kahlos självporträtt med en stödsele på överkroppen, där brösten står ut mellan hårt spända band. Lindy Larsson ger röst, färger och kropp åt Kahlos latinamerikanska passion, slår ut solfjädern häftigt och sjunger ”amor” och ”dolor” med ett patos så att hela rummet vibrerar.

Genom all uppsluppen sång och rörelse placerar sig duon Engelkes-Larsson i olika motiv: de kan sitta som Frida och Frida med varsin blodpåse som hjärta, förbundna av slangar. De gör en dansscen, där hon är ett rådjur som penetreras av hans jaktpilar. Eller en scen där Lindy Larsson och musikerna poserar med fåglar och sjunger den kända mexikanska sången Cucurrucucú Paloma, medan Charlotte Engelkes ligger som en drömmande och skapande Kahlo mellan sina jättekryckor.

Infallen vet inga gränser i denna teaterkonsert. För den som sett Engelkes-Larsson förut finns en del bekanta gester och figurer. Detta är i första hand Frida Kahlo filtrerad genom deras temperament och scenpersonligheter. En konstnärlig kombination med extra allt.

Kahlo – the concert

Republique, Köpenhamn

Koncept: Charlotte Engelkes och Lindy Larsson. Regi: Charlotte Engelkes. Scenografi, kostym: Karin Ørum

Band: Sara Edin, Miriam Oldenburg, Pelle Halvarsson, Michael Vinsa, Mats Lekander, Pia Lundstedt

Publicerad i SvD 2/6 2016

Foton: Kahlo – the concert, Republique, Per Morten Abrahamsen

Läs mer om Charlotte Engelkes:

  • Kirsten Dehlholm och Charlotte Engelkes tolkar Wagner – Parsifal och All Is Divine >>>
  • Svansångare - av Charlotte Engelkes, Helsingborgs stadsteater >>>
  • The Tiger Lillies Perform Hamlet - Republique, København and European tour >>>
  • Reportage om Charlotte Engelkes Flygande holländare till SVT Sverige! >>>