Det Røde Rum – Kabaret Royal på Det Kongelige, Köpenhamn
Det är en pågående trend bland europeiska institutionsteatrar att skapa sektioner för att laborera med scenkonstens nya former och arbeta med dagsaktuella projekt. I Frankrike inbjuder man regissörer att utveckla scenkonst med sina produktionsteam i treåriga residencies, i Storbritannien har större teatrar plantskolor för unga dramatiker. På Malmö stadsteater har man vikt Studion åt friare uttryck, och Malmö Operas konstnärligt dynamiska Operaverkstan började ju som ett projekt att pröva former för seriös musikteater riktad till en yngre publik.
Nu har Det Kgl även öppnat Det Røde Rum. De prisbelönta unga toppregissörerna Rune David Grue och Elisa Kragerup har fått fria händer att laborera med det teatern själv beskriver som ett konstnärligt dream team. I röda rummet ska Det Kongeliges mest begåvade yngre skådespelare under två spelår laborera och utmana teaterns konventioner.
De har nu sparkat loss med Kabaret Royal. Det röda rummet, dvs teaterns lilla scen, har byggts om till en kabarésalong, med småbord, bar och en scen som löper ut i publiken. De sju skådespelarna, fyra män och tre kvinnor, är klädda i frack och lackskor och bär alla en sorts bisarr kalott i tvinnad svart plast. Detta är nämligen kabaréartister från framtiden, som kommit på besök.
I högt tempo och fysiska utspel över hela rummet presenteras vi ett säreget persongalleri. Här är en människohund, avlad av en afghantik och hennes husse, som filosoferar över sin okonventionella uppväxt. En kvinnlig robot eller klon agerar strippa och sjunger sedan en dansk revyklassiker, Poul Henningsens/Kai Normann Andersens I dit korte liv, innan hon drabbas av datafel och stannar. En härskande asiat dansar läckert och härmas av de andra medan han i en kuplett minns hur nyligen han hånats och utsatts för fördomar.
Ett ljuvligt nummer, som driver med den danska nationalismen, är ”den sista blonda familjen”, där sex personer med långt blont hårsvall à la danske schlagerartisten Tommy Seebach sjunger om var gränserna går och hur de ska överleva.
Några svidande bett finns alltså i denna kungliga kabaré, som har nya texter av bland annat Line Knutzon, Anna Bro och Christian Tafdrup. Men det man främst slås av är samspelet, den rörliga nyfikenheten, den fysiska mångsidigheten och precisionen hos skådespelarna. Uppsättningen får ses som ett lustfyllt avstamp, en teambuilding för denna ensemble inom institutionen. I deras röda rum ska de utveckla allt från högt drama till mindre teaterlekar – allt i syftet att utforska teaterns konstnärliga möjligheter.
Publicerat KvP 14 juni 2011
- Läs mer om Rune David Grues uppsättning av Forbrydelse og straf här
- Läs mer om dansk experimentteater här