Kabaret Warszawski – av Krzysztof Warlikowski, Nowy Teatr, Warszawa
På Nowy Teatr i Warszawa spelas 15-19/5 2019 Kabaret Warszawski, en explosiv hyllning till teatern som en frizon för mänsklig mångfald – sexuellt, religiöst, politiskt.
Uppsättningen hade premiär 2013 och ligger som de flesta av teaterchefen Krzysztof Warlikowskis produktioner i repertoar, och spelas med engelska övertexter på hemmateatern i Warszawa.
Med det nuvarande styret i Polen har denna föreställning blivit än viktigare, som ett konstnärligt bejakande av individers frihet och rättigheter, kontra ideologiska diktat och styrningar.
Här nedan återges delar av min essätext från Avignonfestivalen 2013, där jag diskuterar Kabaret Warszawski. (Hela SvD-understreckaren kan läsas här).
I den nya uppsättningen Kabaret Warszawski, gjord för att inviga Nowy Teatrs eget kulturhus i Warszawa och Avignonfestivalens nya scenkonstarena La Fabrica, söker Warlikowski upprätta teatern som en livsbejakande frizon för individer som är marginaliserade eller förtryckta av politiska, kulturella eller andliga normsystem. Grundstoffet är John van Drutens I am a Camera och Christopher Isherwoods Farväl till Berlin (båda låg till grund för musikalen Cabaret), Jonathan Littells De välvilliga, JM Coetzees Michael K och Järnålder, samt John Cameron Mitchells långfilm Shortbus och artisten Justin Vivian Bonds berättelser om sitt liv som transperson. Krzysztof Warlikowski och hans ensemble återkommer här till sina centrala teman, där de pekar på likheter mellan antisemitism och intolerans mot homosexuella och sexuella minoriteter. Första partiet av den fem timmar långa föreställningen grundas främst på Cabaret-berättelsen, medan det andra partiet har Shortbus som stomme och betonar frågor om personlig frihet och sexuell frigörelse i vår samtid. Föreställningens kabaréliknande form blandar episodiska scener, monologer och sångnummer.
Kabaret Warszawski gör en parallell mellan 30-talskabaréerna i Berlin och sexsalongen i Shortbus. De skildras som norm- och tabuöverskridande rum där livets kreativa potential i alla dess yttringar hyllas och exalteras – medan de etablerade värdesystem som kringskär denna frihet med jämna mellanrum kollapsar (Förintelsen under andra världskriget, elfte september-attentaten i vår tid).
Warlikowski, som ser hur stora grupper i Polen, Ryssland och delar av Östeuropa förenas kring reaktionära, nationalistiska och kvasireligiösa värderingar, använder teatern för att insistera på det förflutnas misstag och förespråka en samhällskultur som öppnar sig för mångfald och rörlighet. Han ser samtidens återkommande kriser och osäkerhet som en chans för människor att omvärdera förlegade värden och ideal. I sina föreställningar skildrar han ofta hur de förtryckta och utstötta finner en styrka och gränsöverskridande gemenskap i sitt utanförskap.
Kanske är det just detta budskap som i olika gestaltningar ständigt återkommer på Avignonfestivalen. Scenkonsten, med dess fokus på människan i hennes särart, upprättar med publiken en kollektiv solidaritet med olika slags individer och deras kamp för att förstå och förverkliga sig själva i sin samtid.
Kabaret Warszawski
Textbearbetning: Krzysztof Warlikowski, Piotr Gruszczynski, Szczepan Orlowski
Regi: Krzysztof Warlikowski
Scenografi och kostym: Małgorzata Szczęśniak
Koreografi: Claude Bardouil
Musik: Pawel Mykietyn
Medverkande:Magdalena Cielecka, Andrzej Chyra, Jacek Poniedziałek, Ewa Dałkowska, Magdalena Popławska, Maciej Stuhr m fl
Nowy Teatr, Warszawa, 15-19/5 2019
Publicerat 9/5 2019 på theresabener.se.
Foton, Kabaret Warszawski, Nowy Teatr, Magda Hueckel
Lär mer om Krzysztof Warlikowski här:
- Wyjeżdżamy/Vi reser – Krzysztof Warlikowski, Nowy Teatr >>>
- Scenkonstens språk essä (5) – Krzysztof Warlikowskis Francuzi >>>
- Scenkonstens språk essä (4) – Krzysztof Warlikowskis Francuzi >>>
- Operafestivalen i Aix-en-Provence 2016 – Katie Mitchell, Krzysztof Warlikowski och Moneim Adwan >>>
- Phèdre(s) – av Krzysztof Warlikowski, Odéon, Paris >>>
- Ruhrtriennalen 2015 – mångdimensionell scenkonst av Warlikowski, Ivo van Hove och Johan Simons >>>
- Avignonfestivalen – nya verk av Sophie Calle, Katie Mitchell och Krzysztof Warlikowski >>>
- The Rake's Progress i Andy Warhols kändiskultur – regi Krzysztof Warlikowski >>>
- Teaterhöst 2011 i Paris - från upplopp till scenpoesi. Castellucci, Pommerat, Warlikowski... >>>
- FIND 2012 - Festival för ny internationell dramatik, Berlin: von Mayenburg, Ostermeier och Warlikowski >>>